Věřím ve společnou budoucnost

Pavel Caldr

Zastupitel městské části Praha 4
člen Komise územního rozvoje a výstavby
Zjistěte více

Metro D by mělo nahradit opravovaný Nuselský most. Škoda, že magistrát neslyší

Řidiči dostali od primátora Jiřího Hudečka na první máj pěkný dárek v podobě dopravních omezení na Nuselském mostě. Uzavírky mají samozřejmě dopad na obyvatele Prahy 4, kde doprava ve špičkách totálně kolabuje a rozlévá se do okolních ulic, protože se řidiči snaží most objet alternativními cestami. Zatížené jsou zejména dolní Nusle.

Samozřejmě chápu, že opravy jsou nutné a všechny práce se nedají stihnout během letních prázdnin, kdy jsou Pražané mimo město, ale jasné, že opravy hlavního pražského mostu jsou čím dál častější. Blížíme se mílovými kroky k době, kdy bude třeba Nuselský most kompletně zavřít a to včetně MHD i s metrem.

Proto se Rada MČ Praha 4 snažila prosadit výstavbu nové linky metra D s depem v Písnici, která by propojila spodní Nusle s náměstím Míru. Za pět či deset let bude nutné kvůli opravám Nuselský most zavřít, tomu se nevyhneme a bez přepravní alternativy se ani neodvážím odhadnout,  jak dopadne při náporu řidičů Praha 4. A nejde jenom o osobní automobilovou přepravu, i autobusy MHD budou muset pendlovat po Nuslích či okolím Prahy 2.

Rozumím, že alternativa prosazovaná hlavním městem, tedy stavba metra pouze jako odbočky z Pankráce, kdy každý druhý vlak bude směřovat skrze Nové Dvory do Písnice, je investičně levnější, ale přesto se i mnoho odborníku kloní k názoru, že provozní náklady budou o mnoho vyšší.

Chápu, že se některým obyvatelům návrh metra skrze Náměstí bratří Synků nelíbí, podle jedné varianty by se muselo odkoupit několik domů, ale lidé by mohli dostat náhradní bydlení ve zrekonstruovaných domech po staré radnici v Táborské ulici.

Každá stavba nese i negativa. Pokud si ale vzpomenu blokováhní dostavby Pražského okruhu občany z Běchovic a jak nyní tato komunikace chybí, myslím si, že je třeba, aby menšina alespoň trochu ustoupila většině.

Nová linka metra by pro občany nejen z Prahy 4 znamenala i další možnosti, nemuseli by jezdit skrze nejzatíženější centrální oblast v okolí Muzea, ale mohli by se pohodlně dostat z Prahy 4 rovnou na Náměstí Míru.

S dopravou na čtyřce souvisí i nedávný nápad primátora na výstavbu jezdicích schodů z dolních Nuslí k metru Vyšehrad. Nebráním se zlehčení dopravy Nuselanů, ale jde o investici, která by stála i bez provozních nákladů přes 300 milionů korun. Nevím o žádném průzkumu, který by se mezi Pražany uskutečnil, aby se alespoň zjistil jejich zájem o takovou novinku. I tak by eskalátor posloužil maximálně stovkám lidí.

Kdyby se podobné peníze investovaly do oprav chodníků a silnic II. a III. tříd, které si tolik zaslouží nový povrch, tak by pomohly desítkám tisíc obyvatel Prahy. A na to není potřeba žádného průzkumu veřejného mínění. O tom, že je v hlavním městě infrastruktura zanedbaná, ví prakticky každý Pražan.

21. června 2014