Věřím ve společnou budoucnost

Pavel Caldr

Zastupitel městské části Praha 4
člen Komise územního rozvoje a výstavby
Zjistěte více

Dostavba Pražského okruhu je pro Spořilov naprosto klíčová

Počátkem ledna nás vyděsily zprávy o tom, že na Spořilov zamíří v budoucnu další kamiony navíc v souvislosti se stavbou návratového centra firmy Amazon. To by mělo stát mezi dálnicemi u Horních Počernic v obřím skladovém areálu. Možná si položíte otázku, proč by měl Spořilov trpět kvůli nějakému skladu na vzdáleném okraji Prahy?

Odpověď je prostá. Do skladu bude každý den přijíždět na tři tisícovky zaměstnanců a především se do něj a z něj povalí na dvě stovky kamionů. Tento problém se netýká jen Amazonu, ale i dalších skladových či výrobních kapacit na okrajích metropole a tranzitní dopravy přes Prahu vůbec.

Spořilovská spojka zima sníh 004A již jsme na Spořilově

Nechci polemizovat o tom, jaká část z kamionů Prahu jen „lízne“ od severu, ale dominantní počet musí absolvovat „objízdnou“ trasu po dálnici D1 od Modletic na Prahu, okolo Průhonic a Jižního Města ke Spořilovu, aby se zde Spořilovskou spojkou dostal na Jižní spojku a od lanového mostu v Hostivaři pokračoval Štěrboholskou radiálou až k Běchovicím, kde se opět napojí na tu část Pražského okruhu, která je již hotová. Tuto zbytečnou vyhlídkovou jízdu metropolí mají kamiony dokonce z části gratis, neb zde nemusejí platit ani mýto.

Něco je špatně. Ano, bez pochyby je. A bohužel již hodně dlouho! A trošku se bojím, aby toto „dočasné řešení“ svoji délkou nakonec netrumflo „dočasný pobyt“ sovětských vojsk u nás. V současné době totiž Pražskému okruhu opravdu extrémně chybí dodělat část od dálnice D1 u Modletic k Běchovicím, která se nazývá stavbou SOKP 511.

Bez okruhu to nepůjde

DSC07593V okamžiku, kdy bude stavba SOKP 511 v provozu, tak kamiony místo zhruba 22 km objížďky, často v režimu dýmajícího „pojízdného parkoviště“ či v rytmu „přískoky vřed“, v klidu posviští úsekem dlouhým jen 12,6 km a po regulérní šestiproudé dálnici. Značně tak odlehne nejen Praze 4 a Spořilovu, ale i celé metropoli.

Přál bych si proto, aby stát, který za dálnice zodpovídá, už bez vytáček napřel všechny síly do dokončení Pražského okruhu a vedení metropole pak stejným způsobem přistoupilo k realizaci chybějících částí Městského okruhu a navazujících radiál. Varoval bych ale před úvahami o změnách již navržených tras. To by byla cesta do pekel, především u Pražského okruhu.
Až bude podle studií přes 92% těchto dopravních staveb v provozu, tak se nám bude nejen lépe dýchat, klidněji spát a radostněji jezdit, ale budeme se moci vší silou pustit třeba do „zastřešení“ Spořilovské, které se v žádném případě vzdát nechceme, ale dnes by to bylo spíše jen vytloukání klínu klínem a oddalování systémového řešení.

SOKP 511 schneider

29. února 2016